prawo skutecznej nauki

Prawo skutecznego zapamiętywania


Jesteś w miejscu, w którym musisz zacząć uczyć się już! teraz! natychmiast! ? To tekst idealny dla Ciebie. Zanim zaczniesz, przeczytaj i zastanów się, która opcja byłaby dla Ciebie idealna odnośnie skutecznego zapamiętywania.
skutecznego zapamiętywania

Rozbudź w sobie ciekawość

Gdy robisz notatki na zajęciach, zawsze zapisuj sobie na marginesie:
  • pytania na które nie padła odpowiedź (moje ulubione!),
  • kwestie, które wzbudziły Twoje wątpliwości,
  • materiał, który nauczyciel proponuje przeczytać w domu.
Idealną sytuacją byłoby sprawdzanie tych rzeczy jeszcze przed następnymi zajęciami. Pamiętaj, że ktoś ten plan zajęć ułożył i widział w tym sens przedstawiania materiału w pewnej kolejności. Jeśli jesteś takim ananasem, jak ja, który nie powtarzał w szkole regularnie – spoko, nie jesteś jeszcze stracony! Tylko musisz pamiętać, że naukę musisz rozpocząć od podstawowych kwestii.
skutecznego zapamiętywania

Zrozum swoje potrzeby

Im szybciej zrozumiesz jaką metodę wybrać na naukę tym lepiej. Nie ma co ukrywać, inaczej uczysz się wiersza na pamięć, a inaczej materiału na ustny egzamin. Słyszeliście kiedyś o metodzie całościowej? Raczej przyda się na mniejsze kolokwium czy wejściówkę, ewentualnie na sprawdzian w szkole. Metoda ta polega na tym, że uczysz się materiału poprzez wielokrotne czytanie od początku do końca całości. Jeśli masz podręcznik, w którym zawarte są wszystkie niezbędne informacje, a sprawdzian będzie z np. maksymalnie trzech rozdziałów – jest to metoda dla Ciebie! To nie jest metoda nauki dla leniwych i robiących wszystko na ostatnią chwilę. Taka nauka może być skuteczna, tylko gdy za każdym razem czytamy materiał z super koncentracją.
skutecznego zapamiętywania

Regularnie powtarzaj

Słyszeliście kiedyś o eksperymencie Ebbinghausa? Naprawdę wychodzi na to, że wszystko sprowadza się do regularnych powtórek. Jeden z najbardziej znanych eksperymentów dotyczący skutecznego zapamiętywania. Niezależnie od tego czy środowisko psychologiczne krytykuje ten eksperyment czy go aprobuje – dla Ciebie wniosek jest jeden:
Już ponad 100 lat temu uznano, że skuteczna nauka zależy od ilości powtórzeń
Facet powtarzał niezwiązane ze sobą sylaby. W wielkim skrócie udowodnił, że efekt zapamiętywania jest podobny gdy powtórzymy coś kilkadziesiąt razy w ciągu dnia oraz gdy powtórzymy to na przestrzeni trzech dni.
Ebbinghaus odkrył, że trzydzieści osiem powtórzeń rozłożonych na trzy dni było równie efektywne jak sześćdziesiąt osiem powtórzeń w ciągu jednego dnia. Późniejsze badania wielokrotnie potwierdzały jego wniosek, że ćwiczenie rozłożone w czasie jest bardziej efektywne niż próba skumulowana. Dwie dwudziestominutowe lekcje arytmetyki są wyraźnie skuteczniejsze od jednej czterdziestominutowej”.
Może dlatego Metoda Trzech Czytań jest taka w punkt.
, , , , , , , , , , , ,